Slik fungerer vår digitale festival:

Kurs

  • Alle kursene foregår i år på en digital møteplattform – Zoom.
  • Du kjøper billett til kurs i butikken vår. Du får tilsendt en bekreftelse på kjøpet.
  • Etterhvert får du også en epost med innloggingsinformasjon (og eventuelt noe praktisk informasjon). Dette får du i GOD TID før festivalen begynner.
  • Når tiden på kurset kommer, bruker du lenken du har fått tilsendt og – VIPS – er du inne i kursrommet.
  • Hvis du har kjøpt flere kurs, må du passe på å bruke påloggingsinformasjon for riktig kurs.
  • Det kan være smart å logge seg på 10 minutter før start.
  • I kursrommet vil du møte instruktøren og de andre deltagerne. Dere vil se og høre hverandre.
  • Vi vil også ha en person i kursrommet som kan hjelpe deg med bruk av zoom.
  • Du vil kunne stille spørsmål til kursholder – direkte eller via meldingsfunksjonen.
  • Alle kurs innledes med en kort innføring i bruk av zoom.

Festivalpass

  • Når du kjøper festivalpass, får du tilgang til all moro vi skal ha på festivalområdet: strikkekaféer, konkurranser, foredrag, podkaster og mye mer! (Se planen på forsiden.)
  • Vi har TO festivalpass: ett for én person (100 kr) og ett partypass (500 kr).
  • Partypass kan brukes dersom dere er flere som har lyst til å samles og følge med på strikkefestivalen.
  • Du kjøper festivalpass i butikken vår. Du får tilsendt en bekreftelse på kjøpet.
  • Etterhvert får du også en epost med innloggingsinformasjon. Dette får du i GOD TID før festivalen begynner.
  • Når festivalhelgen kommer, bruker du lenken du har fått tilsendt og – VIPS – er du inne på festivalområdet.
  • Du kan logge deg på NÅR SOM HELST i løpet av helgen.
  • Påloggingsinformasjonen gjelder for alle dager.
  • I utgangspunktet er denne delen en enveis-kommunikasjon. Dvs. du vil ikke kunne sees eller høres. Men du kan ALLTID chatte med vertskapet.
  • Noen ganger – f.eks. under konkurranser – kan vertskapet åpne for at dere kan snakke eller vise ansiktet, men det er HELT frivillig.

Stavanger Strikkefestival 2020

Hvor foregår Stavanger Strikkefestival 2020?

Kurs og andre aktiviteter vil foregå i din egen stue (eller arbeidsrom eller soverom) via PC/Mac, mobil eller nettbrett. 

Når foregår Stavanger Strikkefestival?

23.-25. oktober 2020.

Hva er en DIGITAL strikkefestival?

Når Stavanger Strikkefestival i år er digital, er det fordi COVID-19-pandemien har gjort at det ikke er trygt å arrngere en vanlig strikkefestival som tidligere år. Alt er derfor flyttet til digitale plattformer som Zoom og Instagram, slik at du kan ta inspirerende kurs og delta på alle arrangementene på trygg avstand – fra din egen stue, gjennom PC, mobil eller nettbrett.

Må jeg ha PC for å delta?

Nei! Du kan delta fra PC/Mac, nettbrett og mobil.

For kurs spesielt, er det nok best å ha en skjerm som er større enn en mobiltelefon. Da er det lettere å se det instrukturen viser frem, og det er bedre plass til både video og chat.

 

Må jeg ha på kamera?

Du MÅ ikke. Vi er klar over at noen trenger tid til å vende seg til å vise ansiktet sitt. Vi respekterer om du ikke ønsker å vise deg på skjermen, men –

  • Dersom du har spørsmål underveis til det du gjør i løpet av kurset, er det jo veldig mye lettere å rettlede deg, hvis du kan vise det til instruktøren.
  • Det er også mer sosialt, hvis kursdeltakerne ser hverandre.
Hva er det tekniske kravet for å delta?

Du kan delta på våre direktesendte kurs og arrangement, med PC/Mac, nettbrett eller mobil og internettforbindelse. Plattformene vi vil bruke er:

  • Zoom (møter/webinarer) for kurs, foredrag og strikkekafeer, etc.
  • Instagram (live) for markedsplassen.

Vi anbefaler at du har en god internettforbindelse, slik at det ikke blir forsinkelser for deg på video.

For mobil og nettbrett, finner du Zoom-appen der du finner andre apper til enheten din. For krav til mobil/nettbrett, se her.

For krav til PC/Mac, se her

Zoom anbefaler minst 2 MPBS upload og download hastighet fra din internettforbindelse.  Her  kan du sjekk hastigheten – for sikkerhets skyld.

Hvordan kjøper jeg kurs eller festivalpass?

Alle billettene er tilgjengelige her på våre nettsider. Du betaler med kort eller PayPal-konto. Etter betaling får du bekreftelse på kjøpet. Nærmere strikkefestivalen, får du tilsendt påloggingsinformasjon og eventuelt matriell fra instruktør.

Når får jeg påloggingslenke og annen nødvendig informasjon?

Når du kjøper kurs/festivalpass, får du en bekreftelse på kjøpet. I god tid før strikkefestivalen (senest 18.10.), vil du motta en epost med lenke til kurs og/eller festivalområdet. Du vil også få tilsendt eventuell skriftlig matriell fra instruktøren.

 

Hva må jeg gjøre når jeg skal på kurs?

Ta med deg garn og utstyr som du har blitt bedt om å ta med  og eventuell hjemmelekse som du skal ha forberedt (les kursbeskrivelsen/epost).

Finn en rolig plass og sett opp PC/Mac, nettbrett eller telefon. 15 minutter før kurset klikker du på påloggingslenken du har fått.

Når må jeg logge meg på kurset?

Vi vil åpne kursrommene 15 minutter før kurset starter. Da blir det litt informasjon om bruk av Zoom, og da er det også god mulighet til å slå av en prat med medelever!

Vi har også en mulighet til å hjelpe deg med eventuelle tekniske problemer.

Kurset starter til oppsatt tid, så ikke begynn pålogging da.

Vi setter også pris på å høre hva dere synes om festivalen!

Hva gjør jeg hvis jeg får problemer når jeg logger meg på?

Gå ut, prøv å logge deg på  igjen.

Dersom du fortsatt har problemer, tar du en omstart på PC/nettbrett/mobil og går inn igjen med påloggingslenken.

Hvis du fortsatt har problemer, kontakter du Stavanger Strikkefestival med direktemelding på Facebook eller Instagram. 

Kan kursdeltakerne snakke sammen under kurset?

I utgangspunktet vil instruktøren bestemme om det er rom for det under kurset. Vi har dyktige instruktører, og den beste bruk av tiden er nok å la disse snakke.

Men de oppfordrer sikkert til å stille spørsmål underveis! Både muntlig og skriftlig (chat). Dette er positive og sosiale mennesker, som setter pris på å høre fra dere.

Vi vil åpne kursrommene 15 minutter før kurset starter. Da blir det litt informasjon om bruk av Zoom, og da er det også god mulighet til å slå av en prat med medelever!

Det er ALLTID en mulighet å kommunisere direkte med andre i chat.

Hvordan besøker jeg utstillerne på markedsplassen?

Fra 12. oktober setter vi opp markedsplassen og fyller på etterhvert. På nettsiden vår vil du finne utstillerne her, med lenker til nettbutikker/sosiale media der de selger produktene sine. Her vil du også kunne finne festivaltilbud og rabattkoder for den enkelte.

I løpet av festivalen, fra fredag, den 23., vil utstillerne sende direkte på vår instagram-konto og presentere seg der. Etter sending vil opptakene være tilgjengelig på vår IG TV så lenge festivalen varer.

Tidsplanen for direktesendingene vil vises på vår nettside.

Vil det være mulig å se kursene i opptak etter kurset?

Nei. Kursene vil bare tilbys som direktesending. Vi tar ikke opp kurs.

Zoom

Er Zoom trygt?

Ja! Kun registrerte deltakere vil ha adgang til våre kurs og andre arrangementer. Alle deltakere vil motta en epost med lenke til pålogging for hvert arrangement. Dette sendes til epostadressen du brukte da du kjøpte billett, og skal ikke deles med andre.

Må jeg ha en Zoom-konto for å delta?

Nei! Du trenger bare laste ned siste versjon av Zoom. For PC/Mac finner du det her, for mobil/nettbrett finner du appene der du vanligvis finner apper til enheten. Zoom er gratis å laste ned.

Kan jeg delta uten å laste ned Zoom på enheten min?

Dersom du bruker Chrome eller siste versjon av Microsoft Edge, er det mulig å delta via nettleser. Men vi anbefaler å laste ned Zoom, for best funksjonalitet.

Er det mulig å teste at dette virker for meg FØR jeg kjøper kurs/festivalpass?

Ja! Tirsdag, 13. oktober kl. 19.00 og onsdag, 21. oktober kl. 12.00, er vi på Facebook Live, og har et møte åpent i Zoom for at dere skal kunne teste, stille spørsmål og føle dere trygge på hvordan bruke Zoom.

Du kan også teste det ved å bruke denne linken til et testmøte.